/ by /   Turf írások, Uncategorized @hu / 0 comments

Repülők, versenylovak és repülő versenylovak

A Twitter közösségi oldal látogatói időben értesülhetnek arról, amikor Frankie Dettori felszáll egy repülőgépre, helyet foglal az első osztályon és útját a világ valamely csodás versenytere, a Santa Anita Park, Meydan vagy Happy Valley felé veszi. De vajon amíg Frankie kényelmesen kinyújtózik és gondtalanul élvezi a szupersztároknak járó, osztályon felüli kiszolgálást, mi történik a világ legjobb lovaival, akiket dollár milliókban mérhető versenyekre neveztek be tulajdonosaik a világ másik végében?

Írta: Katherine Fidler, Racing Post. Fordította és szerkesztette: Kovács Botond.

Fotó: cdn.cnn.com

A válasz egyszerű. Bizonyos értelemben pontosan ugyanolyan kiszolgálást és törődést kapnak, mint a lovasok, csak éppen a pezsgő, a füstölt lazac és a modell alkatú légikisasszonyok kedves mosolya marad el. A versenylovakat vagy külön erre a célra kialakított teherszállító repülőgépeken szállítják, vagy olyan utasszállítókon, amelyek alkalmasak élőállat szállítására is. Minden telivért egy nem túl szűkre, de nem is túl tágra szabott konténerbe vezetnek be még a földön. Ezután óvatosan a gépre viszik nagy dobozt és több helyen is rögzítik a repülő belsejében. Itt is vannak fokozatok. Három lovas konténer – turista osztály, kétlovas konténer – business class, egylovas konténer – első osztály. Természetesen egyes lovak vérmérséklete és utazás tűrő képessége is beleszól az elhelyezésbe. A több lovat szállító konténereket úgy alakítják ki, hogy a telivérek ne tudjanak összeharapni, illetve a másik állásába átugrani. Az út során, akárcsak amikor utánfutóval vagy kamionnal szállítják őket, az állatok végig állnak. Erre szintén biztonsági okokból van szükség. Azt gondolnánk ez kényelmetlen, de ne felejtsük el, a lovak állva is tudnak aludni.

A fedélzeten rendszerint állatorvos is tartózkodik, de ez nem kötelező a szállítás során. Jim Paltridge az International Racehorse Transport ügyvezető igazgatója így nyilatkozott a témában: – Ez általában a szállíttatótól és az út hosszától függ. Ha tíz óra, vagy annál kevesebb a repülés időtartama, akkor erre nincs szükség, ha azonban tizenegy óra, vagy hosszabb, mindig gondoskodnak róla, hogy legyen állatorvos a fedélzeten. A repülés sokkal biztonságosabb a közúti szállításnál, és a lovak túlnyomó többsége jól viseli. Nagyon ritka a probléma. Ha mégis előfordul olykor-olykor, akkor általában belázasodnak a lovak. Olyanra ne gondoljon senki, hogy egy kanca elleni kezd a repülőn, mivel csak a vemhesség kilencedik hónapja végéig engedik repülőn szállítani a vehemben lévő állatokat. Nemzetközi előírás az is, hogy lovászokat kell a lovak mellé adni. Három lóra jut egy ember. A kísérők nem a lovakkal utaznak, hanem egy speciálisan számukra kialakított helyiségben és tíz-tizenöt percenként kötelesek ellenőrizni a rakományt.

A szállítás egyébként azzal kezdődik, hogy a lovak útlevél ellenőrzésen esnek át a földön. Egyetlen ló sem hagyhatja el Nagy-Britanniát vagy Írországot a Weatherby’s tudta és jóváhagyása nélkül. Ezt követően vámhatóságok töviről hegyire átvizsgálják a repülőt. Ez a folyamat a közelmúlt migrációs helyzete miatt jelentősen megszigorodott. Az Egyesült Államokba a legbonyolultabb lovat szállítani. Ide nemcsak az útlevél és a küldő állam illetékes hatóságának jóváhagyása szükséges, hanem minden esetben beviteli engedélyt kell kérni, még akkor is, ha csupán egy versenyre viszik át a lovat az óceánon. A passzust állatorvosnak is hitelesíteni kell, különös tekintettel a lóazonosságra és a ló egészségügyi státuszára.

– Manapság már a speciálisan kialakított teherszállító repülőkből van több, de a KLM légitársaság New York-i járata napi rendszerességgel szállít lovakat a tengeren túlra – mondja Paltridge. – Cégünk csak földön szállított versenylovakat a hőskorban, de a világ kitágult és mi lépést akartunk tartani az új kihívásokkal. Büszkék vagyunk rá, hogy flottánk olyan hírességeket is szállított már, mint Black Caviar és More Than Ready. Sőt, szarvasok, zebrák, szamarak és elefántok transzportját is vállaljuk. Ne aggódjanak azonban a lótulajdonosok. Azon a járaton, amelyen kedvenceik utaznak, nem találnak oroszlánokat két boksszal odébb. Számunkra a biztonság a legfontosabb szempont, ennek rendelünk alá minden egyebet. A pilóták más stílusban vezetik e gépeket. Fel- és leszálláskor sokkal kevésbé meredek szögben emelkednek fel, illetve szállnak le a kifutópályára. Még jó, hogy Gibraltáron nincs lóversenyzés. Ezen felül még azt is szoktuk javasolni, hogy patkó nélkül utaztassák a lovakat.

Nézzük most azt az aspektusát témánknak, ami bizonyára sokakat érdekel majd, vagyis lássuk, mennyibe kerül az út? Akárcsak a személyforgalomban, itt sincsenek előre kitűzött árak. A viteldíj függhet a szállítandó lovak számától és attól is természetesen, hogy menetrend szerinti, vagy charter járatot veszik igénybe. Vegyük példának Santa Anitát. Londonból Kaliforniáig 9.500 fontba (3.325 millió Forint) kerül az út egy irányba, visszafelé ugyanennyibe. Csak viszonyításként mondjuk el, hogy személyszállításnál egy turista osztályra szóló jegy 500-1.200 font (175 ezer – 420 ezer) között mozog, attól függően mennyire szemfüles az utas. Ha csak a Belmont Parkban akarunk futtatni, akkor már 5.700 fontért (2 millió Forint) megoldható a viteldíj egy irányba. Ha egy kategóriával nagyobb kényelmet szeretnénk biztosítani telivérünknek, két és félszer ennyibe kerül majd az út.

Érdekesség, hogy a lovak szinte egyáltalán nem, vagy csak nagyon kis mértékben szenvednek attól a jelenségtől, amelyet jetlagnek nevezünk. A gyors időzóna átlépés okozta kimerültség embereknél gondot jelenthet, de a lovaknál nem. Ha tehát megjött a kedve a tengeren túli futtatáshoz írásunk olvasóinak, egy percig se késlekedjenek. Vegyék elő egy távoli ország versenykiírását és csekkfüzeteiket és már indulhat is a kaland.