Írta: Lee Mottershead, Racing Post. Fordította és szerkesztette: Kovács Botond.
Még sohasem sikerült háromszor Prix de l’Arc de Triomphe-ot nyerni egyetlen lónak sem, de háromszor sikerült másodiknak lennie egynek, ráadásul egymás után. Ez az írás második legjobb lóról, Youmzainról (2003 pm, Sinndar – Sadima, Sadler’s Wells) szól.
Youmzain különleges helyet foglal el a futam történetében. 2007 és 2009 között három egymást követő alkalommal lett második, miközben 1.87 millió fontot keresett. Életnyereménye 3.5 milliónál állt meg. Ennek ellenére a legnagyobb pillanatokban mindig volt nála egy jobb ló. Először Dylan Thomas fejhosszal, utána Zarkava két hosszal, végül Sea The Stars ugyanennyivel.
Az első futam a versenyintézőség szobájában dőlt el, sokan azt gondolják ekkor volt a legnagyobb esélye a győzelemre. – Tudom, hogy Youmzain sohasem lett világsztár, de Jaber Abdullah tulajdonos, és az én szememben mégis fényesen ragyogó csillag – mondja Mick Channon idomár, akiről érdemes megjegyezni, hogy sikeres labdarúgóból lett versenyló idomár. – Fantasztikus ló volt, bár alig volt nagyobb egy póninál. Egyetlen komoly probléma volt vele: óriási szíve volt ugyan, a lelkét is kitette, hogy a mezőny végéről az élre törjön, de amint odaért megállt. Beérte annyival, hogy egy pillanatig elől volt, ott is maradt a frontban, de nem érdekelte a győzelem. Volt egy állandó tréningtársa, Alfretheordinary, egy hűséges hendikep ló, de sohasem volt hajlandó fél hossznál többet verni rá. Sokszor mondogattam, hogy egy nap még maga elé engedi.
A dubaji származású futtató Jaber Abdullah, üzletember és a Maktoum család jó barátja Channon hűséges tulajdonosa 30 guinea-ért vásárolta a lovat yearlingként a Tattersall’s árverésén. Jó vásárt csinált. Youmzain 32 versenyéből 6 győzelem, 8 második és 8 harmadik helyezés született. Érdekesség, hogy a 3.5 millió fontos életnyereményhez képest csupán 339 ezer font jött össze első díjakból. Legnagyobb sikereit a Group 1-es Grand Prix de Saint-Cloud-ban és a Preis von Europában aratta. A második helyezések nagyon figyelemre méltók: King George & Queen Elizabeth Stakes (itt két harmadik helyezés is leesett), Grand Prix de Saint-Cloud, Prix Niel és két Coronation Cup.
– Jaber igazi sportember, sohasem panaszkodott a kudarcok miatt, és rajongott a lováért. Csak azon tudtunk összekapni, ki lovagolja Youmzaint. Hetente kellett cserélgetnem a lovasokat a kívánságára. Nagyon hamar elege lett egy zsokéból, és egyfajta rotációt alkalmazott velük, pedig a világ legjobbjai, Richard Hughes, Richard Hills és Kieren Fallon álltak rendelkezésre. A legkevesebb ideig Christophe Soumillon és Jamie Spencer bírták, őket egyetlen lovaglás után elzavarta – mondja az idomár.
Az első Arc de Triomphe volt a legszorosabb. A 66/1-hez adott Youmzain a távoszlopnál még négy hosszal volt Dylan Thomas mögött, 100 méterrel a cél előtt kettővel, a célban fejhosszal. Zambezi Sunt azonban Dylan Thomas meglökte a célegyenesben, ezért vizsgálatot rendeltek el. – Nem lett volna szép győzelem, de szerintem helytelenül döntöttek a stewardok – mondja Richard Hughes. – Franciaországban ennél kevesebbért és diszkvalifikálták már a lovaimat, szerintem akkor is ez lett volna a helyes – állítja Channon. – Utólag mégis örülök neki, mert ha nyerünk, Youmzain azonnal ménesbe ment volna. Így Jaber tovább futtatta a lovat. Annyira szerette, hogy ha rajta múlik gyémántokkal ékesített kantárt kellett volna ráadni. Sok vételi ajánlat jött rá, de ő azt mondta nekem, ne mondjam meg neki kitől, mert örökre megutálná őket. Egyszer azzal hívott fel, hogy sikerült elintéznie London főpolgármesterénél, hogy az elegáns Mayfair kerületben álló háza udvarában istállót építsen, és ott tartsa a lovat. Nem vicc, tényleg megvolt az építési engedély. Addigra már a hátunk mögött voltak a legjobb napok, a 2010. évi Arc-on már csak tizedikek lettünk. Lehet, hogy sohasem sikerült nyernünk, de Youmzain neve mégis bekerült a történelembe.
Youmzain Franciaországban kezdte apaménként, majd az írországi Glenview Studba került. Ivadékai eddig 183 versenyt nyerte, melyből nyolc Black Type kategóriába tartozik. Fedezési díja egyéni megállapodás kérdése, de a kontinensen már elég volt 4.000 eurót fizetni szolgáltatásaiért.